За трудния път в борбата за живот

Ангелина Бонева е на 33 години. През 2006 година заболява от рак на щитовидната жлеза. И започва дългият път към излекуването. За този път тя разказва:

Трябваше да сменя повече специалисти, за да се стигне до правилната диагноза и веднага се взеха мерки. Тоест, докато стига до доц. Визев да ме оперира, да ме оперира д-р Пунчев и д-р Мутафов да ми подаде ръка, като онколог да потвърди диагнозата и т.н. И след това да стигна до проф. Хаджиева за радиойодтерапия, изминах много тежък път, който наистина ми излезна доста солено. 

Солено й излиза и да заплаща животоспасяващото лекарство радиационен йод 131 от 2007 г. насам. Според наредба 34 Министерството на здравеопазването е задължено да го отпуска на нуждаещите се абсолютно безплатно. Това, обаче, не се случва.

За диагностика лекарството се приема в много малки дози, примерно веднъж или два пъти в годината, а лечебна доза, ако се наложи – веднъж в годината, казва Ангелина.

Ангелина обаче намира сили да се бори както с болестта си, така и със здравното министерство. Тя завежда дело и съдът постановява да й бъде изплатено обезщетение от 100 000 лева. До момента лечението й е струвало 10 000 лева, а освен радиоактивен йод 131, тя трябва да поддържа диета. Ангелина се подлага и на други здравни процедури, за да контролира заболяването.

Туморните маркери на моето заболяване не се покриват от здравната каса, казва Ангелина, тоест аз съм принудена да си ги заплащам всеки път. Туморни маркери правя на 3 и на 6 месеца. Тоест това означава, че на всяко 3-месечие аз задължително правя туморни маркери. Това ми излиза минимум 250 лева.

Освен парите, дадени за лечение, Ангелина трябва да се справя и със страничните ефекти на болестта.

Просто е невъзможно да работиш, споделя тя, ти не си в състояние да работиш. И се оказа, че банката ми отказа кредит заради диагнозата и ме нарекоха „неблагонадеждна“. И мъжът ми отидет и изтегли кредит от друга банка, и така започнахме да правим лечението. Мисля, че можеш да си направиш сам извода колко ни е било трудно, завършва тя.

В деня, в който разговаряхме с Ангелина – 15 април – делото във Върховния административен съд по втория казус от нейния иск (за задължаване на здравното министерство да й осигури препарата радиоактивен йод 131 напълно безплатно) бе отложено заради отвод на вещото лице, което трябва да изготви експертизата, че Ангелина е болна. По първия казус (обезщетение за нанесени неимуществени вреди поради липса на лекарството) Административният съд постанови Министерството на здравеопазването да изплати на Ангелина 100 000 лева.

Другите проблеми пред онкоболните в страната, според Ангелина, са: липса на лекарството (пример: Министерството отпуска 3 000 дози при 10 000 болни), листи на чакащи пациенти, лоши условия в здравните центрове.

Министерството на здравеопазването ще обжалва постановената присъда пред Върховния административен съд.

 

Публикувано в Социално. Leave a Comment »

Вашият коментар

