Казвам се Николай Николов и се занимавам с дърворезба

Здравейте! Аз съм Николай Николов. Занимавам се с дърворезба от 1986 г., вече 25години.

Избрах дърворезбата като начин на изказ на творчеството ми, тъй като още като ученик бях се записал в тогавашните кръжоци по корабо-моделизъм, след това по дърворезба и това се превърна от хоби в професия.

Всеки дърворезбар се е специализирал в даден стил. Това, което ме отличава от другите дърворезбари в гр. Видин е, че владея до съвършенство ажурната дърворезба и когато работя, просто се забавлявам с нея. Имах електрическа машинка за изрязване, но я продадох на мой колега, защото аз режа по-бързо на ръка от нея и ми беше излишна. За пръв път участвах в изработката на иконостас на параклис и това остави дълбок спомен в мен и страшно много ми хареса този стил на църковната резба. Освен църковната резба обичам да се занимавам и със струговане на дърво, и с реставрация на старо оръжие. Не мога да правя миниатюри и скулптури.

Мечтая да си имам собствена работилница със съвременни инструменти и в нея да мога да обучавам и други желаещи да се научат на този занаят дори и само като хоби. Мечтая да си намеря скъпоплатен пазар.

Има много събития в моя живот, които ме карат да се чувствам щастлив: разбирателството в семейството ми и това, че те ме подкрепят в моята работа; малките ми синове, които постоянно си играят в работилницата и ми разхвърлят инструментите и за да започна работа ми трябват 20 минути, за да оправя белите им и да започна работа уж на спокойствие; фактът, че аз също съм човек с леко увреждане, почти незабележимо за хората, които не знаят, и това не ми пречи на работата  – даже ми дава стимул; в нашия град сме само двама дърворезбари с увреждане, които притежаваме майсторско свидетелство.

Занимавам се и с други дейности: застраховател съм към застрахователна компания; пет месеца бях шофьор на един прекрасен човек – заместник-владика в гр. Видин; помагам с каквото мога към някои неравителствени организации, които се занимават с хора с увреждания.

Като хоби обожавам да ходя на риболов, но тази година още не съм намерил време да отида. Използвам всеки удобен момент да карам колело и гледам четири кошера с пчели и произвеждам екологично чист мед за двамата ми калпазани. Обичам да се занимавам и с корабомоделизъм. Обичам да ходя на планина всяко лято със семейството си. Скоро бяхме на хижа „КОМ” на 1600м. надм. височина. Занимавам се със всичко това, защото ми е приятно и по този начин си разнообразявам ежедневието.

Понеже имам малки деца, голяма част от времето ми отива за тях. Те разкъсват времето ми за работа. Аз се грижа за тях през деня, тъй като съпругата ми е ресурсен учител. Все по-често ми се налага да работя вечер до късно, защото тогава намирам свободно време. Разбира се, така дразня и комшиите. Друг мой проблем е, че работя в гаража си и е прекалено тясно. С този проблем не се справям и затова си мечтая за голяма работилница. Другият ми проблем е, че трудно намирам поръчки. С този проблем се справям, като постоянно пускам обяви и реклами по интернет. Не успявам лесно да намирам купувачи за изделията ми. Най-честите ми клиенти са старите ми клиенти. Затова избягвам да правя дърворезби и да чакам да ги продам, а работя само по поръчка. Мисля, че интернетът може да ми помогне да намеря купувачи и поръчки. Вече имам няколко поръчки чрез интернет. А  всеки, който иска, може да разгледа моя сайт: www.carving-nick.hit.bg

Чрез представянето в социалната платформа бих искал да реализирам една идея за създаване на някаква смесена работилница за трудотерапия на хора с увреждания, които да се занимават с: грънчарство, рисуване на керамика, тъкачество, дърворезба, живопис и всичко друго, което може да бъде от полза на тези хора. Аз съм бил преподавател на хора с увреждания и се учудих с какъв интерес и желание те работят, защото това ги извежда от сивото им ежедневие и в това намират развлечение и социална ангажираност.

###############

Изпращам ви също едно интервю във вестник „Видински мост” (забележка: публикувана е извадка от интервюто):

– Трудно ли се обработва дървото?

Няма значение човек дали работи желязо, сребро, камък или дърво, няма значение каква професия упражнява, най-важното е да го прави с голямо желание и любов и ще изпита наслада от това, което е сътворил от парче материал. Когато се работи с яд една работа е естествено, че човек се изморява и чувства, че тя му тежи. Усеща се и когато една творба е направена с желание – тя веднага грабва вниманието на клиента, също и друга, която е работена с нежелание и яд забелязваш, че клиента е подминава.

– Кое е дървото от което става най добрата дърворезба?

Естествено, както гласи старата поговорка, че от всяко дърво свирка не става, е в сила и за дърворезбата. Не всяко дърво е подходящо. Например за миниатюри се използва чемшир, за по големи пана – липа,череша,орех и др.

– От колко време се занимаваш с дърворезба?

От 8 клас започнах, вече станаха 24 години откакто се занимавам с дърворезба.

– Коя е дърворезбата, на която много държиш?

Най-голям спомен ми е първата ажурна резба – Айфеловата кула, която започнах в началото на 8 клас и я завърших в края на учебната година. Доста трудно ми беше, но пък с нея се запалих по резбата.

– От кой си се учил?

По-скоро съм самоук, но и курсовете като ученик си оказаха своето влияние за по-нататъшното ми развитие.

– Цени ли се дърворезбарството в България и в чужбина?

Има клиенти които я ценят, но повечето не оценяват труда и времето, което се влага, за да стане нещо хубаво. В чужбина нещата стоят по-добре, но е трудно да се намери пазар и контакти, това е мечта на всеки резбар.

– Какво отличава църковната дърворезба от другите и къде има твои иконостаси и друга църковна утвар, изработена от теб?

Една хубава икона или едно домашно иконостасче (осветено) носи благодат и закрила в дома и се превръща в семейна ценност, като се предава от едно поколение на друго. Един сувенир, например „Баба Вида” или „Белоградчишките скали“, остава приятния спомен за мястото, от което е взето, и носи носталгия човек пак да се върне на това място. Първият ми църковен иконостас заедно с други резбари е в село Буковец. Доста напрестолни кръстове и домашни иконостаси имам направени в нашата епархия.

– Какво би пожелал на читателите на вестника?

Желая здраве и любов – и нека да ценим красивото-толкова малко остана от него в наши дни.

###############

Кратка допълнителна информация:

Участвал съм в училищни изложби, изложения, панаира на занаятите, общи изложби. Имам 5 собствени изложби: в гр. Белоградчик (1998 г. в музея), в стария гр. Несебър (2001 г.  в частна галерия), в гр. Видин (2004 г. в общинския съвет), в гр. Дунавци (2005 г. в съвета), в гр.Видин (2006 г. в регионалната занаятчийска камара).

2007 г. придобих майсторско свидетелство по занаят “Художествена обработка на дърво”. Член съм на регионалната занаятчийска камара гр. София.

Завършил съм „Електротехника“ през 1989 г., „Предприемачество“ през 2004 г. и „Създаване и развитие на социално предприятие“ през 2008 г.

Имам резбарско ателие, моята дейност е изработка по поръчка на домашни иконостаси, църковни иконостаси, църковни напрестолни кръстове, струговани изделия от дърво, сувенири от дърворезба и ажурна резба, дървени рамки и др. Целта на ателието е възраждането на занаятчийското производство на уникални, типични за района художествени сувенири. Можете да посетите страницата на ателието: www.carving-nick.hit.bg

 

Поздрави от старо-престолния Видин!

Публикувано в Ние за нас.... 9 Comments »

9 Отговора to “Казвам се Николай Николов и се занимавам с дърворезба”

  1. Ivo ivanov Says:

    Познавам Човека Николай , сме и ще сме другари още много години! Възхищавам се на възхода му като майстор дърворезбар, надявам се и аз след време да достигна майсторлъка му!

  2. sashokat Says:

    Здравей, Николай,

    Предлагам ти помощта си при редакцията на текстове. Нека не ти прави впечатление, че в моите публикации има объркани букви. Бързам и все още не съм изпълнил ангажимента си да редактирам всички публикации в блога.
    Към твоите ще подходя по-внимателно. Така, колкото повече хора се включат, толкова по-бързо ще става!
    Поздрави!

  3. Svetlana Says:

    Здравейте отново,

    за съжаление бях / съм болна и се наложи да работя допълнително през седмицата и не успях да пиша по-рано. Публикувах информацията, която ми изпрати Николай, с малко изключение, за което съм му писала, и което по желание може да бъде добавено (става въпрос за наименованията на проекти, в които е участвал).

    Приятно четене!

    И благодаря на Николай за прекрасната статия!

    Сърдечни поздрави,
    Светлана

  4. Svetlana Says:

    Здравейте,

    искам само да напиша, че Николай ми е изпратил текст за да редактирам статията му, което ще направя при първа възможност, най-вероятно утре.

    Сърдечни поздрави на всички,
    Светлана


Вашият коментар

