Интервю с Невяна Иванова

Интервю с Невяна Иванова, 25 години, филолог и педагог, гр. София

Как разбирате понятието „хора с увреждания“?

Понятието „хора с увреждания“ за мен персонално е обременено с негативен смисъл. В повечето случаи предизвиква асоциации на съжаление и зле стекли се обстоятелства от живота на даден човек.

Какви видове увреждания са Ви познати?

Аз лично не съм запозната в детайли с различните видове увреждания, но от странична информация зная, че има физически, психически, увреждания по рождение. Но най-вероятно има и такива, причинени от лекарска немърливост или от обстоятелства, независещи от пострадалия.

Смятате ли, че тези хора се нуждаят от специални грижи в ежедневието си?

От увреждане до увреждане смятам, че има разлика и затова не се наемам да дам еднозначен отговор относно позицията дали хората с увреждания се нуждаят от специални грижи. Има такива, които независимо, че са с някакъв недъг  са си самодостатъчни.

Смятате ли, че хората с увреждания могат да бъдат пълноправни членове на обществото?

Да, на мнение съм, че хората с увреждания имат място в обществото както всички останали. Разделението и игнорирането им е излишно и грозно, погледнато отстрани. Аз не мисля, че даден човек с увреждане е с нещо по-малко умен или способен от един нормален човек (въпрос на възприемане, манталитет и възпитание е).

В кои сфери на обществения живот могат да бъдат включени?

Не се наемам да конкретизирам в кои сфери биха били полезни, защото зависи от вида заболяване. Но защо да не бъдат полезни например в сферата с компютри – непрекъснатото обучение ще ги запознае в детайли с новите технологии и ще има резултат впоследствие. Във всяка една област, макар и по част от нея, тези хора ще намерят пласиране (стига да не е физически натоварено – тогава не мисля, че биха били наравно с нас, здравите).

Как да бъдат включени?

Присъединяването им и плавното им включване, според мен, би се осъществило сполучливо, ако има повече последователи и подкрепящи институции, повече вярващи хора, че тези личности ще успеят и повече хора, които да са отворени към не толкова страшното и плашещо житейско положение на хората с увреждания.

Предложете професии, които според Вас са подходящи за хора с увреждания?

Професии… точно определена не се сещам, но защо да не си намерят място в изкуството – може някои органи да не са напълно развити, но пък за сметка на това други са по-активни! Със сигурност ще има какво да допринесат на обществото и на какво да научат.

Имали ли сте личен контакт с хора, които под една или друга форма са увредени?

Имала съм личен контакт, но той е бил за няколко минути и в непринудени ситуации, а за по-дълъг период от време, с цел опознаване на човека или той да ми е разказвал за живота си, не съм.

Случвало ли Ви се е да се ангажирате повече или по-малко с проблеми на хора с увреждания?

Не. Може би ежедневието или самият ми живот досега не ме е изправял пред подобни проблеми.

Запознати ли сте с проекти на Европейския съюз или други институции и организации, свързани с хората с увреждания?

Не, не съм запозната с подобни проекти и намирам причината за това в малкото разпространяване и обективност на такива програми. Отворен човек съм към всичко ново случващо се и ако беше нашумяло повече, щях да бъда по-запозната, макар и не в подробни детайли.

Какво е личното Ви отношение по проблема?

В никакъв случай не подигравателно или пренебрежително. Стига да съм в състояние да помогна или съдействам за допринасянето на добро съществуване на тези хора, бих съдействала. Но съм скептично настроена към инициативи по улиците или съмнителни агитации за подпомагане на хора с увреждания. Има по-прозрачни и по-достоверни пътища за набиране на средства, ако е необходимо това, разбира се!

Вашият коментар

