Какво е за мен „Ние за нас в Европа“

За съжаление всяко нещо, колкото и хубаво да е то, има своя край. Младежката инициатива „Ние за нас в Европа“, от която имах прекрасната възможност да бъда част, върви към своя заключителен етап. Това е времето за равносметка, която всеки трябва да направи за себе си и да види с какво се е обогатил през последните месеци съвместна работа. Аз се включих като участник в проекта (официално, макар че го следях още от доста преди това и исках да се включа по някакъв начин) едва ден преди заминаването на българската група за Мюнстер, а за съществуването му научих от Евгения Тагарева още лятото 2010 г., но тогава всички участници бяха предварително определени и нямаше възможност да бъда причислена към групата. Поради създало се недоразумение и отпадането на една от участничките, на мен беше предоставена възможността да стана част от проекта, главно защото зная немски език и по този начин можех да бъда полезна на останалите не само като страничен помощник, а и вече бях запозната със същността на проекта. За времето, което прекарах сред останалите участници, се опитах да се включа в инициативата, изпълнявайки следните задачи:

– Станах част от срещата между немската и българската страна в Мюнстер като активно вземах участие във всички уъркшопове, подготвени от домакините. Освен че се занимавах с поставените ми там задачи, паралелно с Дилян и Милена Милушева осъществявах комуникацията между участниците, които не можеха да разговарят на един и същи език.

– Провеждане на интервюта след края на срещата в Мюнстер.

– Превод от немски на български и от български на немски с различни цели, както и осъществяване на комуникация между участниците, които не знаят немски и тези, който не знаят български.

– Участие в изготвянето на субтитри за документалния филм.

– Участие в подбора на снимки за фотоизложбата в Пловдив и написване на обяснителни текстове към тях.

– Отчитане на резултатите от анкетите и обобщаването им, заедно с Ивета.

– Участие в медийната разгласа на проекта като се явих в телевизионното предаване на „Нова българска телевизия“ – „Днес“, заедно с Евгения Тагарева.

– Участие в представянето на проекта в община Пловдив заедно с Евгения Тагарева и Ивета.

– Написах и някои статии, отразяващи работата ми в онлайн частта на проекта и преживяванията ми по време на срещата в Мюнстер („Интервю на Евгения Тагарева и Виктория Илиева в „Днес“, „Да направиш сценка за 60 секунди“, „За слепотата и проглеждането“, „Моето лично обобщение за срещата „Ние за нас в Европа” от 03. 09 до 12.09. 2010 г. – от Аника“, превод на статия на Аника). Взех активно участие и в обсъждането на проблемите в рамките на онлайн платформата и извън нея заедно с останалите членове на българската група, които комуникираха помежду си главно лично или по skype с оглед по-бързо свързване.

– В края на проекта се включих и като администратор на блога в преглеждането на публикациите на българските участници за правописни грешки, въпреки че всички са много грамотни и нямат нужда от допълнителна редакция на статиите си.

– Взех участие и в обсъждането на идеите за бъдещи проекти и предстои да напиша статия по този въпрос.

В рамките на проекта научих изключително много. Преди да се срещна с останалите участници, дори не подозирах за съществуването на понятието „инклузия“. От представянията на Герт Рьоборн, Дорис Рютер и всички останали представители на немски организации разбрах как хората в неравностойно положение се борят за правата си. Особено важно и обогатяващо за мен беше участието в уъркшоповете, които поставяха участниците на мястото на хората с увреждане. Успях да преживея всички тези усещания, запознах се с много нови хора и едновременно усетих досега с чуждата култура и проблемите на тези в неравностойно положение. Табеа беше пълното олицетворение на последната идея и след запознанството ми с нея се почувствах изключително обогатена. Тя е човек, отворен към другите култури и схващания и благодарение на нея опознах немския начин на мислене, макар че вече знаех много за него от гимназията (91 ГПНЕ „Константин Гълъбов“). Тя от своя страна пожела да научи повече за България и се радвам, че успях да й покажа нашата азбука и разкажа за някои от обичаите ни. Силвия също ме изненада изключително приятно с отвореното си отношение към другите и макар че не знаеше български, с Милена Ничева, майката на Веско, се разбираха отлично на полско-руско-български.

„Ние за нас в Европа“ ме научи на толерантност към другите, но инициативност и активно участие. Като млад човек на мен ми стана ясно, че мога да променя нещата, да покажа грешките на тези, които имат власт и възможност да подобрят положението в страната ми. Отблизо се запознах с начина на работа и организиране на един младежки проект, защото в една инициатива няма разлика между участници и организатори. Всеки трябваше да бъде активен и да участва във всички аспекти на проекта. Бъдещата ми професия (лекарската) е свързана главно с работа в екип и още от малка съм възпитавана в тази насока от родители и учители. Затова не ми беше трудно да се включа заедно с останалите във взимането на решения. Мисля, че помогнах на този процес с честно мнение и правене на някои компромиси, защото нито един отбор не може без тях.

От инициативата спечелих не само нови знания, но и много приятели. В началото се познавах единствено с Евгения и Сашо, но още на летището след огромното закъснение на самолета ни успях да науча по нещо и за останалите участници. В процеса на съжителство в една стая с човек много по-голям от мен, натрупах не малък опит в отношението си с хората. В работните групи се сблъсквах, както с младежи, така и с майки, деца (в лицето на Веско Ничев). Беше ми изключително приятно да работя с всички така да подобря комуникационните и организационните си умения. Разбрах, че гласът на младите се чува, стига да бъде достатъчно силен.

Благодаря на всички за предоставената ми възможност да бъда с вас!

Вашият коментар

